Severská diéta

Tak a na scéne je opäť nová diéta a samozrejme hneď je tou najúčinnejšou ako všetky ostatné zdravé diéty. Avšak potrebné je spomenúť fakt, že stredomorská strava je dlhodobo pokladaná za najzdravšiu.

Severská alebo tiež nordická diéta bola svetu predstavená len nedávno, no prvé tendencie na vytvorenie tohto diétneho plánu sa objavili už v roku 2004 v severnej Európe. Odporúča sa jesť celozrnné potraviny, omega-3 tuky z morských rýb, orechy, semená, zeleninu a ovocie. Dovolené je aj iné mäso, ako z rýb, ale malo by ho byť menej a najlepšia je zverina. V severskej diéte sa hovorí o mäse z losa, ale povedzme si úprimne, s ním by bol v našich končinách asi problém. Z olejov je vhodnejší repkový, ktorý má lepší pomer živín ako olivový.

Zdravotné predpoklady severskej diéty

Štúdie preukázali, že severská diéta je účinnejšia na chudnutie a podporuje zdravie srdca lepšie než zdravá stredomorská strava. Táto diéta, totiž kladie dôraz na konzumovanie organických (bio) potravín, pričom sa vyberá sezónna zelenina a ovocie a lokálne vypestované potraviny. Presne takto konzumované potraviny by mali byť ideálne nielen pre ľudské zdravie, ale aj pre životné prostredie, čo je plus tohto stravovania. Po tom, čo sa tejto diéte povenovali aj odborníci na stravovanie a diétologovia, zverejnili v lete 2014 štúdiu, v ktorej jasne poukázali nato, že ľudia, ktorí sa týmto spôsobom stravovali, mali nižšiu hladinu cholesterolu, nižší krvný tlak a nižší glykemický index než ľudia, ktorí jedli priemernú dánsku (západnú) stravu. V štúdii bol tiež pozdvihnutý jej vplyv na srdce a jeho ochorenia. Ani vplyv na chudnutie nie je zanedbateľný. Tí, ktorí držali nordickou diétu, za 12 týždňov stratili na váhe až 3,1 kg, a to úplne bez toho, aby vykonávali akúkoľvek činnosť, alebo pohybovú aktivitu. Nemuseli počítať kalórie, sledovať veľkosť porcii, alebo cvičiť.

Pravidlá severskej diéty

Severská diéta má niekoľko pravidiel, ktoré je potrebné dodržiavať. Netreba počítať kalórie alebo sa báť konzumovať tučné ryby. Vhodné je inšpirovať sa stravou škandinávskych národov, ale bez vplyvov západného stravovania.

Medzi tieto pravidla patrí:

  1. 1. Nákup len lokálnych, sezónnych a organických potravín. Konzumácia celozrnných potravín, obilnín, orechov, semien, strukovín, ovocia a zeleniny. Konzumácia menej často a menších porcií mäsa, najlepšie zverina, a ak je dostupný los.
  2. 2. Ideálna je listová, koreňová a hlúbovitá zelenina, najlepšie upravovaná na pare.
  3. 3. Z ovocia sú vhodné drobné lesné a záhradné plody, jablká a hrušky.
  4. 4. Konzumácia hlavne tučných rýb, ako je losos, sleď atď.), a to niekoľkokrát týždenne.
  5. 5. Konzumácia húb.
  6. 6. Domáca ovsená kaša alebo sypané müsli sú na raňajky ideálne.
  7. 7. Repkový olej je veľmi vhodný (najlepšie za lisovaný za studena).
  8. 8. Na pitie je najlepšia čistá voda, bylinkové a ovocné čaje s medom, stéviou bez cukru.
  9. 9. Vyhýbanie sa spracovaným potravinám a prídavným látkam v potravinách, bielemu pečivu, údeninám, tučným mliečnym výrobkom, sladkostiam a polotovarom je v prípade tejto diéty na mieste.

Severská diéta v skutočnosti nie je diétou, ale zdravým stravovaním, pričom sa preferujú zdravé potraviny a vynechávajú tie nezdravé. Sezónnosť a lokálne potraviny, ako to určuje táto diéta, sú tou najlepšou voľbou z viacerých hľadísk.

Naposledy zmenené 04/01/2016

Share this article

About Author

verban
Pre písanie komentárov sa prihláste

O nás

Vítame Vás na stránkach magazínu ludsketelo.sk na ktorých vás čaká mnoho zaujímavých v niektorých situáciách až neoceniteľných rád a informácií

Zaujimavosti

NOVINKY EMAILOM

Novinky prednostne priamo na Váš email