Diéta pre násťročných

Telo násťročných je stále citilvé na rôzne, či už hormonálne, alebo fyzické, preto by si práve takáto skupina ľudí s úmyslom schudnúť, pozrieť nasledujúce rady a tipy na chudnutie pre násťročných. 

Ešte skôr, než sa pustí do zhadzovania kilogramov je namieste sa zamyslieť. Ak totiž mladý človek nepatrí medzi vyložené obézny typ, ale v skutočnosti sa cíti zle iba kvôli trochu väčšiemu brušku, stehnách alebo zadku, nemusí byť nevyhnutne potrebné začínať hneď radikálne chudnúť.

Ľudské telo, predovšetkým v období puberty, prechádza celým radom zmien. Telo sa vyvíja a zároveň sa menia aj jeho jednotlivé telesné proporcie. To že má v dvanástich, štrnástich alebo pätnástich rokoch silnejšie stehná, brucho alebo zadok, nemusí byť nutne príznakom priberania.

Skôr než sa teda človek v takomto veku pustí do chudnutia a držania diéty, mal by sa poradiť so svojím lekárom, alebo dietológom. Tí sú odborne zdatní a najlepšie schopní posúdiť, ako je na tom samotné telo, a zároveň poradí aj s tým, aká by mala byť optimálna váha, a na aké zmeny jedálnička či cvičení sa zamerať. Rozhodujúce je aj množstvo telesného tuku, a to vzhľadom k pohlaviu, veku, váhe a výške. Ako radia odborníci, žiaden človek by sa nemal do diéty púšťať bezhlavo, alebo príliš radikálne. Telo teenegera je v tomto veku veľmi náchylné na rôzne zmeny, a preto nie sú vylúčené ani značné zdravotné komplikácie.

Ako schudnúť ako násťročný

V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že neexistuje žiadna zázračná redukčná diéta, alebo ešte horšie nejaké čarovné prášky na chudnutie. Neexistujú ani žiadne pilulky, po ktorých by človek schudol len z tej chcenej oblasti tela. Chudnutie ide najrýchlejšie s pomocou cvičenia, teda pohybovej aktivity, čo je zároveňaj najzdravšia forma chudnutia. Napríklad také pravidelne behanie a jazda na bicykli patria medzi najprirodzenejšie pohyby, ktoré sú zárukou nielen straty kilogramov navyše, ale aj tvarovania skvelej postavy. Akákoľvek športová, či rekreačná aktivita, ako je napríklad tanec zaručí každému stratu hmotnosti. Ak sú takéto pohybové aktivity umocnené zdravým stravovaním, pričom základom je pestrá a vyvážená strava, výsledok je zaručený. S takýmto prístupom, človek nedosiahne len vysnívanú postavu, ale aj nával energie, posilnené zdravie a celkový lepší pocit zo samého seba.

Pravidelnému cvičeniu by sa mal človek, obzvlášť takýto mladý, venovať najmenej 60 minút denne. To je odporúčané množstvo fyzickej aktivity optimálne pre teenagerov.

Pitný režim a diétny / zdravý jedálniček.

Aby takáto snaha mala pozitívny vplyv na váhu a tvar postavy, je dôležité zamyslieť sa nad svojim jedálničkom. A nie je to iba o jedle, pretože veľmi dôležitý je aj príjem tekutín. Ak sa myslia tekutiny, tak nemôže byť reč o ochutených sladených nápojoch a už vôbec nie o energetických drinkoch. Takéto nápoje často obsahujú väčšie množstvo cukru, ako človek v priebehu 60 minútovej aktivity spáli, nehovoriac o iných škodlivých látkach v ich obsahu. Množstvo cukru v takýchto nápojoch spôsobuje rýchle stúpanie hladiny cukru v krvi. Ako rýchlo hladina cukru stúpa, tak rýchlo potom aj klesá, a to vyvoláva pocity hladu, čo človeka núti viac jesť, takže v konečnom dôsledku zamedzujú tieto nápoje chudnúť až dvojnásobne. Záleží na tom, aby telo malo dostatočný príjem tekutín. Ak človek pije málo, alebo nepravidelne, telo si bude vytvárať zásoby vody uložené v rôznych tkanivách. Vďaka tomu je potom telo bude naliate vodou, čo spôsobuje celkový tučnejší výraz, než v skutočnosti je. Pravidelný pitný režim donúti telo k tomu, aby sa zbavilo nadbytočných zásob vody. Pokiaľ má organizmus pravidelný prísun tekutín, nebude mať potrebu uchovávať zásoby tekutín.

Ak človek pije predovšetkým čistú vodu, alebo prírodné ovocné šťavy už len touto jednou zmenou môže znížiť svoju váhu až o pol kila za týždeň.

Diétny jedálniček pre chudnutie

Podobne ako pre pitný režim, tak aj pre diétny jedálniček a efektívne chudnutie platí, že základom je pravidelnosť. Pokiaľ človek patrí medzi skupinu 10 - 15 rokov, nemal by radikálne znižovať objem konzumovanej potravy. Ak sa rozhodne vynechať raňajky alebo obedy, bude to mať na jeho telo skôr opačný efekt. Namiesto chudnutia bude kilá naberať.

Pri chudnutí je lepšie konzumovať väčší počet menších porcií, ako jednu, či dve väčšie. Päť menších porcií jedál v priebehu dňa má pri snahe schudnúť omnoho väčší prospech. Telo totiž zrýchli svoj metabolizmu, rýchlejšie spaľuje kalórie, čo vedie k chudnutia aj pri rovnakom konečnom množstve potravy. Každé z jedál by malo zahŕňať ovocie, alebo zeleninu. Potrebný je pravidelný prísun bielkovín, z ktorých telo rastie a vyvíja sa, ich nedostatočný prísun by mohol viesť až k najrôznejším vývojovým poruchám. Človek obzvlášť v tomto mladom veku by sa mal zamerať na také jedlá, ktoré zahŕňajú predovšetkým čisté bielkoviny. Teda chudé mäso, samotné vaječné bielky, mäso, ktoré nie je vyprážané alebo pripravované na živočíšnom tuku.

Optimálny príjem kalórií pre 14-ročné dievčatá, ktoré sú mierne aktívne (nerobia žiadny profesionálny šport), je približne 2000 kalórií. Pre chlapcov v rovnakom veku je to v rozmedzí 2400 až 2800 kalórií. Pre túto vekovú skupinu platí, že pri snahe schudnúť, by sa odporúčaný kalorický príjem nemal obmedziť o viac ako 15%. Radikálnejšie zníženie kalorického príjmu môže mať negatívne dôsledky, v niektorých prípadoch aj vážne.

Spomínali sme tri hlavné piliere úspechu diéty pre násťročných, ktorými sú zdravé stravovanie, dodržiavanie pitného režimu a dostatok pohybovej aktivity. No nie málo dôležitá je aj vytrvalosť, mnoho ľudí to vzdá už na začiatku, len preto, že prešiel celý týždeň a nedostavili sa žiadne viditeľné výsledky. Je však potrebné si uvedomiť, že chudnutie nie sú preteky, a že telo potrebuje čas na naštartovanie metabolizmu a celkových zmien. Preto jednou z najdôležitejších priorít, by mala byť práve výdrž. Ak človek prekoná možno prvotné akési sklamanie, určite sa môže tešiť na dostavené výsledky, ktoré sa zaručene stanú hnacím motorom pre kvalitnejší a zdravší život.

Naposledy zmenené 12/04/2016

Share this article

Označené v

About Author

Super User
Pre písanie komentárov sa prihláste

O nás

Vítame Vás na stránkach magazínu ludsketelo.sk na ktorých vás čaká mnoho zaujímavých v niektorých situáciách až neoceniteľných rád a informácií

Zaujimavosti

NOVINKY EMAILOM

Novinky prednostne priamo na Váš email