Rozmarín lieči už po generácie

Očarujúca bylina akou je rozmarín určite nesmie chýbať v kuchyni ani záhradke žiadneho nadšenca zdravej výživy a prírodného liečenia. Je viac než uznávanou bylinou pre jeho pozoruhodný zdravotný prospech vďaka obsahu fyto-živín, antioxidantov a esenciálnych kyselín.

Rozmarín patrí do čeľade Lamiaceae, rodu, Rosmarinus. Jeho botanický názov je Rosmarinus officinalis. Pôvodom pochádza z oblasti Stredomoria ako divo rastúca, vždy zelená trvalka, poloker. Dnes sa pestuje takmer vo všetkých častiach Stredomoria a Malej Ázie, ako dôležitá kulinárska bylina. V našich podmienkach by rozmarín neprezimoval, a tak sa najčastejšie pestuje v črepníku, poprípade v skleníku.

Bylinke sa darí v dobre odvodnenej, alkalickej pôde. Má rád priame slnko, no zároveň preferuje úkryt pred nárazovým vetrom. Rastlina dosahuje zhruba v priemere 50 – 200 cm na výšku. Jeho husté stonky a mladé výhonky sú pokryté asi 1 cm dlhými, úzkymi, aromatickými listami tmavo zelenej farby v tvare ihly. Rastlina kvitne malými, modrými kvetmi, ktoré sa objavujú na začiatku leta. 

Zdravotné výhody Rozamrínu

-Rozmarínové listy obsahujú určité fyto-chemické zlúčeniny rastlinného pôvodu, ktoré sú známe tým, že pomáhajú predchádzať ochoreniam a majú zdravie podporujúce vlastnosti.

-Bylinné časti, najmä kvetinové vrcholky obsahujú fenolickú antioxidačnú kyselinu rozmarínovú, rovnako ako početné zdravotne prospešné, prchavé, éterické oleje, ako je cineol, kamfén, borneol, bornylacetát, α-pinén, atď. Tieto zlúčeniny majú protizápalové, anti-alergické, anti-hubové a anti-septické vlastnosti a spoločne majô blahodárne účinky na ľudský organizmus.

-Rozmarínové listy poskytujú len 131 kalórií na 100 gramov a neobsahujú cholesterol. Okrem živín, táto bylina obsahuje veľa pozoruhodných komponentov, ako napríklad diétna vláknina (37% DDD).

-Bylina je mimoriadne bohatá na vitamíny skupiny B-komplex, ako je napríklad kyselina listová, kyselina pantoténová, pyridoxín a riboflavín. Je jednou z bylín, ktoré obsahujú vysoké hladiny folátov, poskytuje asi 109 ug na 100 g (asi 27% DDD). Foláty sú dôležité pre syntézu DNA a pri podávaní počas obdobia tehotenstva môžu pomôcť zabrániť defektom neurálnej trubice u novorodencov.

-Rozmarín obsahuje veľmi dobré množstvo vitamínu A, 2924 IU na 100 g; asi 97% DDD. Vitamín A ma antioxidačné vlastnosti, a je nevyhnutný pre dobrý zrak. Je tiež dôležitý pre udržanie zdravej sliznice a kože. Konzumácia prírodných potravín bohatých na vitamín A pomáha telo chrániť pred rakovinou pľúc a ústnej dutiny.

-Čerstvé listy sú dobrým zdrojom antioxidantu vitamín C, ktorého obsahuje asi 22 mg na 100 g, asi 37% DDD. Vitamín je potrebný pre syntézu kolagénu v tele. Kolagén je hlavný štrukturálny proteín v tele potrebný pre zachovanie integrity ciev, kože, orgánov a kostí. Pravidelná konzumácia potravín bohatých na vitamín C, pomáha telo chrániť pred skorbutom, zvyšuje odolnosť proti infekčným činiteľom (posilňuje imunitu) a pomáha odstraňovať škodlivé, pro-zápalové voľné radikály z tela.

-Rozmarín bylinné časti, či už čerstvé alebo sušené, sú bohatým zdrojom minerálnych látok, ako je draslík, vápnik, železo, mangán, meď a horčík. Draslík je dôležitou súčasťou bunkových a telesných tekutín, ktorý pomáha kontrolovať srdcovú frekvenciu a krvný tlak. Mangán používa telo ako kofaktor pre antioxidačný enzým, superoxid dismutázu.

-Táto bylina je vynikajúcim zdrojom železa, ktorého obsahuje až 6,65 mg/100 g čerstvých listov (83% DDD). Železo je súčasťou hemoglobínu v červených krvinkách, určuje kapacitu prenosu kyslíka v krvi.

Naposledy zmenené 06/08/2014

Share this article

About Author

verban
Pre písanie komentárov sa prihláste

O nás

Vítame Vás na stránkach magazínu ludsketelo.sk na ktorých vás čaká mnoho zaujímavých v niektorých situáciách až neoceniteľných rád a informácií

Zaujimavosti

NOVINKY EMAILOM

Novinky prednostne priamo na Váš email