Chcete schudnúť, začnite normálne jesť

Podľa štúdii až 90% žien aspoň raz v živote držalo diétu a obezita sa prejaví u viac než troch štvrtín žien vo veku nad 45 rokov. Ak máte skutočne veľkú nadváhu a potrebujete zhodiť viac ako desať kilogramov, tak sa radšej poraďte s odborníkmi. Najmä vtedy, keď už ste niekedy diétu držali a potom zase pribrali.

Ak chcete skutočne a trvalo schudnúť zabudnite na rôzne prístroje, vybračné pásy, tablety, čaje na chudnutie, či náplasti. Aj keď niektoré redukčné koktaily majú vhodné zloženie, len málokto po nich aj skutočne schudne.

Do diéty sa nemusíte nútiť, ale ani vyhľadávať lekára nemusíte vo chvíli, keď sa po zime len nevojdete do svojich plaviek, či šiat. Dôležité je ale vedieť, ako na to. Najdôležitejšie sú malé zmeny v životospráve, ktoré v drvivej väčšine postačia nato, aby ste si Vašu postavu vyformovali do optimálnej podoby. Väčšina ľudí robí chybu hneď na začiatku chudnutia, kedy sa uchyľujú k hladovaniu. Hladovanie je pritom obrovský nezmysel, pretože zjednodušene by sa totiž dalo povedať, že ten, kto chce schudnúť, alebo naopak ten, čo nechce byť obézny, musí jesť. Aby sme boli presní musí jesť pravidelne. Telo si totiž všetko pamätá. Akonáhle telo roky dostáva rovnaké informácie, o tom, že dostane veľkú porciu jedla na obed a potom až o dlhé hodiny neskôr niekedy po práci, jednoducho sa tomu telo prispôsobí. Prispôsobí sa tomu najjednoduchším spôsobom, prosto si začne ukladať potravu v podobe tukových zásob na horšie časy. Bez kúska jedla totiž organizmus musí vydržať a fungovať skoro celý deň a celý podvečer.
 
Preto je veľmi dôležité jesť pravidelne. A hlavne raňajkovať. Nie je síce nutné prejedať sa už pár minút po prebudení, ale najneskôr do dvoch hodín je potrebné telu dodať nejakú energiu. Rovnako tak je dôležité jesť častejšie, je tiež pochopiteľné, že raňajky by spolu s obedom mali byť kaloricky najvýdatnejšie. Telo totiž musí dostať energiu na celodennú aktivitu. Večer jej už nepotrebuje toľko, keďže v noci človek nevydá toľko energie ako cez deň. 

Dobrá rada pre schudnutie teda je začať raňajkovať a raňajkovať výdatne. Jeden nízkotučný jogurt by skutočne namal stačiť, pretože, čoskoro začne človek pociťovať hlad, čo nieje dobré.

Ak aj budete menej jesť spravte to tak, aby ste netrpeli hladom. Hlad, pri ktorom je už človek  nesústredení, pri ktorom môže dokonca bolieť hlava alebo sa začínajú triasť ruky skutočne nemá s chudnutím nič spoločné. Síce človek môže schudnúť, no po tomto spôsobe chudnutia prichádza takmer určite jojo efekt. Po hlade zvyčajne prichádza veľká porcia jedla, ktoré nemá s chudnutím nič spoločného, a po ktorej nasledujú výčitky svedomia a prípadne ďalšie hladovania. 

Zelenina je základom pri chudnutí

Ako teda chudnúť a pritom nehladovať? Jesť potraviny s nízkym glykemickým indexom .To je termín, ktorý veľmi často používajú dietológovia. Mnoho ľudí ešte stále nevie, čo to znamená. Tento termín nieje úplne jednoduché pochopiť, no v podstate stačí vedieť, že potraviny s nízkym glykemickým indexom zasýtia na dlho. Glykemický index v podstate udáva dobu, na ktorú dokáže potravina poskytnúť energiu, alebo akú dobu po konzumácii potraviny sa v tele dokáže udržať hladina cukru natoľko aby človek nepociťoval hlad. Človek po nich nepociťuje skoro hlad, a navyše udržiavajú stabilnú hodnotu cukru v krvi. Ak hladina cukru v krvi (glykémie) príliš kolíše, tak človek začína pociťovať už spomínaný hlad, ktorý nemožno ovládnuť. 

Je teda dobré chodiť nakupovať či vyberať v reštauráciách jedlá podľa glykemických indexov. V podstate hoci by to bolo ideálne, nieje to nutné, stačí len naozaj dodržať jednoduché a nepopulárne odporúčania. Nízky glykemický index majú zdravé potraviny. V prvom rade zelenina, tej by mal človek zjesť priemerne pol kilogramu denne. Nasleduje ovocie, ktorého je dobré zjesť dvesto gramov, ovocie totiž obsahuje viac cukru a teda aj viac kalórii. Dobré je tiež mäso, malo by ale byť chudé, pretože tuky síce zrejme neškodia toľko, ako sa predpokladalo, ale nemalo by ich byť v strave viac ako 30%. Dobré sú aj nízkotučné syry a mliečne výrobky. 

Na opačnom konci zoznamu sú sacharidy. Medzi potraviny s vysokým obsahom sacharidov patria cukry, ale aj pečivo, cestoviny, ryža a zemiaky. Do každej porcie s vysokým podielom potravín s vysokým obsahom sacharidov sa snažte pridať čo možno najviac zeleniny, čím obmedzíte množstvo prijatých sacharidov.

Nezabúdajte na pohyb, už dlhšia prechádzka aspoň dvakrát do týždňa robí zázraky. Pohyb nielenže spaľuje prebytočné kalórie, ale pomáha naštartovať metabolizmus.

Odporúčané sú potraviny s glykemickým indexom nižším ako 55. Nedoporučené sú tie s indexom od 70 vyššie.

Nedoporučené potraviny

  1. Zemiaky 90
  2. Džem 87
  3. Ryža predvarená 85
  4. Cestoviny 70

Tolerované potraviny

  1. Chlieb celozrnný 64
  2. Špagety varené 60
  3. Ryža biela 56
  4. Ryža hnedá 54
  5. Zemiaky varené v šupke 50
  6. Múka ražná 61

Odporúčané potraviny

  1. Mlieko polotučné 29
  2. Mäso 10 - 20
  3. Brokolica 10
  4. Paprika 10
  5. Paradajky 10
  6. Šalát hlávkový 10
Naposledy zmenené 31/07/2014

Share this article

About Author

verban
Pre písanie komentárov sa prihláste

O nás

Vítame Vás na stránkach magazínu ludsketelo.sk na ktorých vás čaká mnoho zaujímavých v niektorých situáciách až neoceniteľných rád a informácií

Zaujimavosti

NOVINKY EMAILOM

Novinky prednostne priamo na Váš email