utorok, 07 apríl 2015 08:37

Prehriatie a tepelný úpal

Napísal(a) 
Ohodnotiť túto položku
(4 hlasov)

Prehriatie a tepelný úpal je ochorenie vyskytujúce sa hlavne v oblastiach s vyššou teplotou a je možné mu zabrániť. Najťažšie formy – vyčerpanie z tepla a tepelný úpal sú okrem tepla spôsobené aj nedostatkom telesných tekutín, stratami soli a zlyhaním tepelnej rovnováhy. Prehriatie vzniká ak sa organizmus nestačí ochladzovať pre extrémne vonkajšie podmienky.

                                                  Príznaky

  1. -prehriatie
  2. -nešpecifické príznaky, môžu sa podobať horúčkovitému ochoreniu – chrípke
  3. -únavnosť a slabosť
  4. -nevoľnosť, vracanie
  5. -bolesti hlavy a svalov
  6. -závraty
  7. -svalové kŕče a bolesti
  8. -predráždenosť
  9. -zmeny tlaku krvi a rýchlosti tepu pri postavení ( po sedení a ležaní ), búšenie srdca
  10. -teplota do 41°C

Tepelný úpal

  1. -ktorýkoľvek z príznakov vyčerpania z tepla
  2. -charakteristickým sú poruchy vedomia s náhlym nástupom v 80% pacientov
  3. -bizarné správanie, halucinácie, zmeny duševného stavu, zmätenosť, dezorientácia, bezvedomie
  4. -potenie býva prítomné, hoci zastavenie potenia je charakteristické pre tepelný úpal, ale hlavne ako neskorý príznak. Suchá koža je prítomná u polovice paciantov, typicky pri úpale z nadmernej námahy.

Prvá pomoc – liečba

  1. -preniesť postihnutého do chladného prostredia
  2. -uložiť do ležiacej alebo Fowlerovej polohy, byť v telesnom a duševnom kľude
  3. -začať s chladením akýmkoľvek spôsobom
  4. -potierať vlažnou vodou a ovievať na urýchlenie odparovania. Studená voda nie je vhodná, spomaľuje vydávanie tepla kožou vyžarovaním.
  5. -vložiť vrecká s ľadom zabalené do uteráka ku krku, do podpazušia a slabín
  6. -prikryť postihnutého vlhkou plachtou
  7. -podávať hypotonickú nesladenú a neprichutenú minerálnu vodu riedenú vodou z vodovodu 1:1 po dúškoch v takom množstve, aby moč mal len slabo žltú farbu a bol bez zápachu. Tmavší moč svedčí o nedostatku tekutín. Tekutiny podávať tak, aby nebola nevoľnosť.
  8. -ak sa ťažkosti nezmiernia po 30 minútach konzultovať lekára, alebo zdravotné operačné stredisko
  9. -pri zmätenosti alebo bezvedomí volať záchannú službu

                                                      Prevencia

  1. -piť tekutiny už 24 hodín pred ohlásenými horúčavami
  2. -piť veľa tekutín už od rána ( po nočnom potení a smäde )
  3. -nepiť studené nápoje ( telo najprv musí zvýšiť ich teplotu a až potom sa odparujú )
  4. -pri potení sa ovievať ( zvyšuje účinnosť potenia ) alebo použiť ventilátor
  5. -nezdržiavať sa na priamom slnku
  6. -vetrať len skoro ráno, alebo neskôr večer, cez deň neotvárať okná
  7. -vo väčších mestách využiť nákupné centrá a na posednie cez deň a ochladenie
  8. -skrátiť varenie a pobyt v kuchyni
  9. -obmedziť alkohol a veľmi sýte jedlá
  10. -„zatepliť“ paneláky, izolácia znižuje aj teploty počas horúčav, nielen únik tepla v zime
  11. -nehanbiť sa za častejšie močenie, je to dôkaz správneho pitného režimu
  12. -obliekať si ľahký vzdušný odev svetlých farieb, nahota nechráni pred teplom, vrstva vzduch pod odevom chráni
  13. -krátke sprchovanie pod vlažnou vodou, aj 2-3 krát denne pomôže udržiavať tepelnú rovnováhu
  14. -aklimatizácia na horúce prostredie vyžaduje 90 minút cvičenia denne po dobu 1 týždňa
  15. -pri telesnej námahe a cvičení prívod tekutín, napr. hypotonické minerálne vody ( označenie na etikete ) 400-500 ml pred cvičením, počas cvičenia často 200-300 ml
Čítať 1663 krát
Pre písanie komentárov sa prihláste

O nás

Vítame Vás na stránkach magazínu ludsketelo.sk na ktorých vás čaká mnoho zaujímavých v niektorých situáciách až neoceniteľných rád a informácií

Zaujimavosti

NOVINKY EMAILOM

Novinky prednostne priamo na Váš email